Wednesday, April 26, 2017

ျမန္မာ့႐ုပ္ေသးအလြမ္းေျပ

ျမန္မာ့အႏုသုခမပညာေတြထဲမွာ ဘသင္ပညာဟာ အလြန္ခက္ခဲတဲ့ပညာတခုပါ။

ဒီျမန္မာ့သဘင္ရဲ႕ အစပထမက ျမန္မာ့႐ုပ္ေသးပါတဲ့။ျမန္မာ့႐ုပ္ေသးကလည္း ကမ႓ာမွာရွိၿပီးျဖစ္တဲ့ ႐ုပ္ေသးအမ်ိဳးအစားေတြနဲ႔ တဘာသာျခားနားလွတဲ့ အဆင့္ျမင့္ ႐ုပ္ေသးအမ်ိဳးအစားတစ္ခုပါပဲ။

ျမန္မာ့ ႐ုပ္ေသးစင္ေတာ္ႀကီးေတြကို ျမန္မာျပည္သူေတြ အလြန္ႏွစ္ခ်ိဳက္ခဲ့တယ္။ နန္းတြင္းမွာကျပအသံုးေတာ္ခံရတဲ့ ႐ုပ္ေသးစင္ေတြကို စင္ေတာ္ႀကီးလို႔ေခၚၿပီး အရပ္ထဲက ႐ုပ္ေသးစင္ေတြကိုေတာ့ စင္ေတာ္ေလးလို႔ ေခၚၾကတယ္။

ဘုရင္နဲ႔မိဘုရားေတြက ႐ုပ္ေသးဇာတ္ေတြကို အလြန္ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ရင္ နန္းတြင္းစင္ေတာ္မဟာအတြက္ ဆုေတြလာဒ္ေတြ ေပးသနားေတာ္မူတာေၾကာင့္ စင္ေတာ္ႀကီးႀကိဳးဆြဲေတြဟာ ဖဲေတြပိုးေတြစတဲ့ တပတ္ႏြမ္း နန္းတြင္းအသံုးအေဆာင္ေတြ ဝတ္ဆင္ခြင့္ ရတယ္။ အရွင္ႏွစ္ပါးကေန ခ်ီးျမႇင့္ေတာ္မူတဲ့ ဘြဲ႕ေတာ္မဂၤလာနဲ႔ ရြာစားေတာ္အျဖစ္ ဂုဏ္တင့္ခဲ့တယ္။နန္းတြင္း ႐ုပ္ေသးဆရာ၊ ဆိုင္းဆရာေတြကို ဒီလိုရြာစားဘြဲ႕ေတြ ေပးခဲ့တဲ့အေလ့အထေၾကာင့္ ယေန႔ေခတ္အထိ ဆိုင္းဆရာေတြကို ရြာစားေက်ာ္ ဘယ္သူ ရယ္လို႔ ဆက္လက္အသံုးျပဳေခၚေဝၚၾကဆဲျဖစ္ပါတယ္။

နန္းတြင္းစင္ေတာ္ႀကီးေတြမွာ ယိုးဒယားအီေနာင္ဇာတ္တို႔ ရာမယဏဇာတ္ေတာ္ႀကီးတို႔ကို ရက္ေပါင္းမ်ားစြာခြဲၿပီး ကျပခဲ့ၾကတယ္လို႔ဆိုတယ္။

႐ုပ္ေသးစင္ေတာ္ရဲ႕ႀကိဳးဆြဲေတြအားလံုးကလည္း အမ်ိဳးသားမ်ားပါ။ အမ်ိဳးသမီေတြ စင္ေပၚတက္ခြင့္မရွိလို႔ အမ်ိဳးသား မင္းသမီးႀကိဳးဆြဲကပဲ မင္းသမီးလို ဆိုျပငိုျပရတယ္။ လြမ္းျပရတယ္။ မင္းသမီးႀကိဳးဆြဲသူရဲ႕ အဆိုအေျပာေတြက ေကာင္းလြန္းလို႔ အမ်ိဳးသမီးအစစ္က ဆိုငိုေနတယ္လို႔ ခံစားၾကရပါသတဲ့။

႐ုပ္ေသး႐ုပ္ေတြမတူသလို အ႐ုပ္ေတြရဲ႕လႈပ္ရွားမႈေတြလိုအပ္သလို တပ္ဆင္ထားတဲ့ႀကိဳးအေရအတြက္ကလည္း မတူပါ။ မင္းသား၊ မင္းသမီးအ႐ုပ္ေတြက လႈပ္ရွားမႈမ်ားတာမို႔ ႀကိဳးအမ်ားဆံုးပါဝင္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ႀကိဳးပါဝင္မႈနည္းၿပီး ခုန္ျပန္လႈပ္ရွားျပရတဲ့ ေဇာ္ဂ်ီ႐ုပ္က ႐ုပ္ေသးႀကိဳးဆြဲေတြအတြက္ အခက္ဆံုးလို႔ဆိုတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဇာ္ဂ်ီ႐ုပ္ကို ႐ုပ္ေသးႀကိဳးဆြဲေတြထဲမွာ အေတာ္ဆံုးလူကပဲ ဆြဲခြင့္ရွိပါသတဲ့။ ေဇာ္ဆြဲဆရာဟာ ေခါင္းေဆာင္အဆင့္ေပါ့။

႐ုပ္ေသးအ႐ုပ္ေပါင္းကလည္း စင္တစ္ခုအတြက္ သံုးဆယ္ေက်ာ္လိုပါတယ္။ ဒီအ႐ုပ္ေတြကို ယမေနသားနဲ႔ ကိုယ္တိုင္ခုတ္ၿပီး ဖန္တည္းၾကတာပါ။ လက္ေျခ ေခါင္း ခါး အဆစ္တိုင္းကို ႀကိဳးေတြနဲ႔ဆက္ရတယ္။ ေဆးခ်ယ္ရတယ္။ အဝတ္အစားအျပည့္ဆင္ေပးရတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ႀကိဳးဆြဲတိုင္းက ႐ုပ္ေသး႐ုပ္ေတြကို အ႐ုပ္ေတြလို႔မျမင္ေတာ့ပဲ သူတို႔ရဲ႕သားသမီးေတြလို သေဘာထားၾကတယ္။

႐ုပ္ေသးစင္တစ္စင္အတြက္ လိုအပ္တဲ့အ႐ုပ္ေတြကေတာ့ ႐ုပ္ေသးပြဲရဲ႕သမားစဥ္အတိုင္း ကမ႓ာတည္ခန္းက စၿမဲမို႔ ကမ႓ာတည္စဥ္က ပါဝင္ခဲ့ေသာ ေတာေကာင္ေတြျဖစ္တဲ့ ေမ်ာက္ က်ား ဆင္ ငွက္ စတဲ့ အ႐ုပ္ေတြ၊ ရွင္ဘုရင္၊ မိဘုရား၊ မင္းညီမင္းသား၊ မင္းသမီး၊ မူးႀကီး မတ္ႀကီး၊ အပ်ိဳေတာ္၊ ရံေရြေတာ္ စတဲ့အ႐ုပ္ေတြအျပင္ သၾကားမင္း၊ ဝိဇၨာ၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊ နဂါး၊ ဂဠဳန္ စတဲ့ ရာဇဝင္ထဲက အ႐ုပ္ေတြလည္း ပါဝင္ပါတယ္။ ငါးရာ့ငါးဆယ္နိပါတ္ေတာ္ထဲက ဇာတ္လမ္းေတြကို သာမန္ျပည္သူေတြက အႀကိဳက္ဆံုးပါတဲ့။

အျမင့္သဘင္လို႔ ေခၚတဲ့ ဒီ႐ုပ္ေသးပြဲေတြ အၿမိဳ႕ၿမိဳ႕မွာ ခ်ိမ့္ခ်ိမ့္သဲ ကျပ အသံုးေတာ္ခံၿပီးေနာက္ ရတနာပံုေခတ္မွာ ေျမဝိုင္းဇာတ္သဘင္ စတင္ေပၚေပါက္လာခဲ့တယ္။ စင္ေပၚမွာအမိ်ဳးသမီးမတက္ေကာင္းဘူးဆိုတဲ့ ေရွးအယူအဆေၾကာင့္ ေျမႀကီးေပၚမွာ စတင္ကျပခဲ့ဟန္ တူပါတယ္။ဒါေၾကာင့္လည္း အဲဒီေခတ္က အနိမ့္သဘင္လို႔ ေခၚခဲ့ၾကတယ္။ ဦးခ်စ္ဖြယ္နဲ႔ေဒၚစိန္သုန္တို႔ စတင္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာ့အနိမ့္သဘင္ဟာ ယေန႔ ျမန္မာ့ဇာတ္သဘင္ရဲ႕ အစပထမပါပဲ။

ေျမဝိုင္းဇာတ္သဘင္ကေန စင္ေပၚတက္ၿပီးကျပၾကတဲ့ေခတ္အထိ ျမန္မာ့သဘင္ပညာဟာ အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလည္းတိုးတက္ခဲ့တယ္။ မင္းသမီးဦးေဆာင္ရင္ အၿငိမ့္သဘင္၊ မင္းသားဦးေဆာင္ရင္ ဇာတ္သဘင္ နဲ႔ ျဖစ္တည္လာတယ္။ အၿငိမ့္ေတြထဲမွာ ရေနာင္ေမာင္ေမာင္တုတ္က ဆင္နဲ႔ခိုးရလို႔ ဆင္ခိုးမေလးနာမည္ရခဲ့တဲ့ ယင္းေတာ္မေလး၊ ေလပါတီျမရင္၊ ယူနီဗာစတီျမသန္းၾကည္၊ ေဒၚၾသဘာေသာင္း၊ ဂီတမယ္လွကေလးစိန္တို႔ေခတ္ကေန ဝင္းဝင္းေအးရဲ႕ ေဆာင္းအၿငိမ့္ေခတ္ထိ ျပည္သူေတြတခဲနက္အားေပးခဲ့တယ္။မန္းေလးမွာဆို အၿငိမ့္တန္း ဆိုင္းတန္းမွာ အၿငိမ့္အဖြဲ႕ေတြ ငါးဆယ္ေက်ာ္ထိ ရွိခဲ့တယ္။

ဇာတ္သဘင္ေရႊေခတ္ကိုျပပါဆိုရင္ေတာ့ ဂရိတ္ဦးဖိုးစိန္ရဲ႕စိန္မဟာသဘင္ေခတ္ပါလို႔ ဆိုတယ္။ ဦးဖိုးစိန္ရဲ႕ ဇာတ္က ကိုယ္ပိုင္မီးသေဘာၤ၊ ကိုယ္ပိုင္ရြက္ဖ်င္ရံုေတြပိုင္တဲ့အျပင္ အေနာက္တိုင္းက အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးမင္းသမီးေတြပါ ငွားၿပီး ပါဝင္ကျပေစႏိုင္တဲ့အထိ ေအာင္ျမင္ခဲ့ပါသတဲ့။ တီထြင္ဖန္တည္းမႈအားလည္း အလြန္ေကာင္းဆိုပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ပထမျမန္မာဒါ႐ိုက္တာႀကီးျဖစ္တဲ့လန္ဒန္အပ္ဦးအုန္းေမာင္က ဖိုးစိန္ဇာတ္ကို ႐ုပ္ရွင္႐ိုက္ဖို႔ ကမ္းလွမ္းခဲ့ေပမဲ့ ႐ုပ္ရွင္ေၾကာင့္ ဇာတ္ပြဲကိုလူမလာမွာစိုးတဲ့ ဂရိတ္ဖိုးစိန္က လက္မခံခဲ့ဘူးလို႔ သိရတယ္။ အလြန္ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားတဲ့ ဇာတ္သဘင္ႀကီးမို႔လည္း ဇာတ္ဆရာ ဦးဖိုးစိန္ကို ဂရိတ္ဖိုးစိန္လို႔ ဘြဲ႕တတ္ေခၚၾကတာပါ။

ဂရိတ္ဦးဖိုးစိန္၊ ေရႊမန္းဦးတင္ေမာင္၊ ဦးစိန္ကတုံး၊ မဂၤလာဦးေအာင္ေမာင္း၊ ဦးစိန္ေအာင္မင္း၊ ဦးေရႊနန္းတင္ စတဲ့ ဇာတ္သဘင္ပညာရွင္ႀကီးေတြရဲ႕ သားသမီးေျမးျမစ္ေတြကလည္း ယေန႔အခ်ိန္အထိ ျမန္မာ့သဘင္ကို မတိမ္ေကာသြားေအာင္ လက္ဆင့္ကမ္း သယ္ေဆာင္ေနပါတယ္။ ေခတ္စနစ္ေတြေျပာင္းလာၿပီမို႔ မူလအတိုင္းမဟုတ္ေတာ့ေပမဲ့ အ႐ိုးေပၚအရြက္မဖုံးရေအာင္ က်ိဳးစားေနၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ပရိတ္သတ္ရဲ႕ အားေပးမႈနည္းလာတဲ့အတြက္ အရင္က ထိပ္တန္းစာရင္းဝင္ဇာတ္ႀကီး ဆယ့္ေလးငါးဇာတ္ရွိေပမဲ့ ယခုေတာ့ ေလးငါးဇာတ္ေလာက္ပဲ ရွိပါေတာ့တယ္လို႔ သိရတယ္။ ဖိုးခ်စ္၊ စြမ္း၊ တင္ေမာင္ဆန္းမင္းဝင္း၊ ဟန္ဇာမိုးဝင္း စတဲ့ မ်ိဳးဆက္သစ္ကေလးေတြရဲ႕ ျမန္မာ့ဇာတ္သဘင္ေရွ႕ေရးက ရင္ေလးစရာ။

ျမန္မာ့႐ုပ္ေသး၊ ျမန္မာဆိုင္းဝိုင္းနဲ႔အၿငိမ့္သဘင္ပညာရွင္ ၁၃ ဦးပါဝင္တဲ့အဖြဲ႕တစ္ခု မၾကာခင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုကို ေရာက္ရွိပါေတာ့မယ္။ ဟာဝါယီကၽြန္းမွာ ယဥ္ေက်းမႈပြဲတင္ဆက္ခဲ့တဲ့ဒီအဖြဲ႕က အခေၾကးေငြကိုအဓိက မထားပဲ အေမရိကန္ေရာက္ျမန္မာေတြအတြက္ ျမန္မာ့အႏုသုခုမသဘင္ပညာ၊ ႐ုပ္ေသးပညာတို႔ကို ကျပေဖ်ာ္ေျဖေပးၾကပါလိမ့္မယ္။ အ႐ုပ္ကတာ လူနဲ႔တူရမယ္၊ လူကတာ အ႐ုပ္နဲ႔တူရမယ္၊ အ႐ုပ္နဲ႔လူ အတူကျပ အသံုးေတာ္ခံၾကမယ္။

ေမာင္လူေပေနထိုင္တဲ့ San Francisco Bay Area တဝိုက္က ျမန္မာမ်ားအတြက္ ဧၿပီလ (၁၅)ရက္ စေနေန႔ညေန  Newark ၿမိဳ႕ Swiss Park ခန္းမမွာ ျမန္မာ့႐ုပ္ေသးနဲ႔ ဇာတ္သဘင္ပညာရွင္ေတြ ကျပေဖ်ာ္ေျဖၾကမယ္လို႔ သိရတဲ့အတြက္ အတိုင္းမသိ ဝမ္းသာပီတိျဖစ္မိပါရဲ႕။ ျမန္မာတို႔အတြက္ ငတ္မြတ္ေနတဲ့ျမန္မာ့႐ုပ္ေသး ျမန္မာ့ဆိုင္းဝိုင္းနဲ႔ အၿငိမ့္သဘင္ပြဲျဖစ္ေျမာက္ေရးအတြက္ စီစဥ္ေပးၾကတဲ့ ျမန္မာကြန္ျမဴနတီက ဦးေဆာင္သူေတြျဖစ္တဲ့ ကိုခ်ိဳဦး၊ ကိုနႏၵ၊ မဥမၼာတို႔အပါအဝင္ အားလံုးကို ေက်းဇူးအထူးတင္ရွိပါတယ္။

ဝင္ေၾကးအခမဲ့နဲ႔ က်င္းပေပးမဲ့ တစ္သက္တစ္ခါၾကည့္ရခဲလွတဲ့ ' ျမန္မာ့႐ုပ္ေသး၊ ျမန္မာဆိုင္းဝိုင္းနဲ႔ အၿငိမ့္သဘင္ ကပြဲ' ႀကီးကို ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးၾကတဲ့ ဆန္ဖရန္တဝိုက္မွာေနထိုင္ၾကသူျမန္မာတိုင္း လွည္းေနေလွေအာင္း ျမင္းေဇာင္းမက်န္ ႂကြေရာက္အားေပးခ်ီးျမႇင့္ၾကပါလို႔ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းအေပါင္းကို ဖိတ္ၾကားအပ္ပါတာ္ခင္ဗ်ား။

No comments:

Post a Comment