ကရင္အမ်ိဳးတို႔အေၾကာင္း
တေျမထဲေနတေရထဲေသာက္တဲ့ တိုင္းရင္းသားေမာင္ႏွမေတြအေၾကာင္းေရးခဲ့တာ ရခိုင္၊ ရွမ္း၊ မြန္ နဲ႔ ကခ်င္တို႔အေၾကာင္းေတြကို သမိုင္းေၾကာင္းေတြ ဖလွယ္တဲ့သေဘာနဲ႔ေရးခဲ့တယ္။ သမိုင္းေၾကာင္းေလးေတြကိုယ္စီက စိတ္ဝင္စားစရာ။
ဒီအေခါက္ေရးခ်င္တာက အလြန္ခ်စ္ဖို႔ေကာင္းၿပီး ႐ိုးသားလွတဲ့အမိုးနဲ႔ ဖထီးတို႔အေၾကာင္းပါ။
"ထီးေခါင္ ထီးေခါင္ ထီးေခါင္လားေဟ့၊ ဒုံးယိမ္းရဲ႕ပြဲမွာ တညလံုးပဲၾကင္နာမယ္ ပိုးကရင္မေလးရယ္။
ဒံုးယိမ္းေတြရင္ထဲေရာက္လာတယ္။ ႏွလံုးသားထဲဒုံးယိမ္းကေနတယ္။ ႐ိုးသားတဲ့ကရင္မေလးရယ္။ ေမ့ေပ်ာက္လို႔မရေတာ့ဘူးထင္တယ္။"
နာမည္ေက်ာ္သီခ်င္းေလးေတာင္ ျပန္ၾကားေယာင္မိတယ္။ ခ်စ္စရာကရင္မေလးက သင္တိုင္းအျဖဴေလးဝတ္လို႔၊ ေခါင္းမွာက ပုဝါျဖဴေလးစည္းလို႔၊ လက္ထဲမွာက လက္ကိုင္ပုဝါျဖဴေလးကို စည္းခ်က္နဲ႔အညီေဝွ႕ယမ္းလို႔၊ ဖားစည္သံေတြကလည္း ျမဴးလို႔ေပါ့။
ျမန္မာေတြက ကရင္႐ိုးရာဒံုးအကကို ဒံုးယိမ္းလို႔ေခၚၾကတယ္။ ယိမ္းဆိုတာ ယိမ္းႏြဲ႕ၿပီးကတဲ့အကကိုေခၚတာပါ။ ကရင့္႐ိုးရာဒံုးအကမွာေတာ့ အားနဲ႔မာန္နဲ႔ကရတာမို႔ ယိမ္းႏြဲ႕မႈမပါ။ ကရင္ဒံုးအကလို႔ေခၚမွ မွန္ပါလိမ့္မယ္။
ကရင္ဒံုးမွာအဓိကအေရးပါတာက ဖားစည္။ ဖားစည္သံတဒံုးဒံုးနဲ႔ ဒံုးကေနၾကတဲ့ကရင္ေမာင္မယ္ေတြက အလြန္ၾကည့္လို႔လွတယ္။ ျပာသိုလဆန္းတစ္ရက္ဟာ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးမို႔ ေမြးရပ္ေျမမွာ ဖားစည္သံေတြညံေနမွာပဲ။
ကရင္အမ်ိဳးတို႔အေၾကာင္းေရးမိေတာ့ သတိရမိတာရွိရဲ႕။ ေမာင္လူေပတို႔ၿမိဳ႕က ကရင္လူမ်ိဳးေတြအလြန္မ်ားတဲ့ၿမိဳ႕ပါ။ သူငယ္ခ်င္းေတြထဲမွာလည္း ကရင္ေတြအမ်ားႀကီး။ ကရင္မေလးေတြလည္းပါတယ္။ အလြန္ေခ်ာၿပီး သေဘာျဖဴတဲ့ကရင္မေလးေတြရဲ႕အိမ္ေတြက စားအိမ္ေသာက္အိမ္ေတြေပါ့။ အခုလိုကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပြဲအခ်ိန္တို႔ ခရစ္စမတ္တို႔ဆိုရင္ ေပ်ာ္မွေပ်ာ္။ သူငယ္ခ်င္းေတြလို ႐ိုးသားစြာ ခင္ခဲ့ၾကတာ ယခုအခ်ိန္အထိ။ သူတို႔ကို ဖြင့္မေျပာျဖစ္ခဲ့တာကေတာ့ (ရီးစားစကားမဟုတ္ဘူးဗ်။ တလြဲေတြမေတြးနဲ႔ဦး။) ေမာင္လူေပကိုယ္တိုင္ကလည္း တမတ္သားကရင္ေသြးပါသူ ဆိုတာပါပဲ။
အဖြားဖက္ကပါခဲ့တဲ့ကရင္ေသြးတမတ္သားေၾကာင့္ထင္ပါရဲ႕။ သင္တိုင္းစြတ္လိုက္ရင္ ကရင္နဲ႔ခြဲမရေအာင္တူတယ္လို႔ ခဏခဏအေျပာခံရဖူးတယ္။ ေတာင္ေပၚကရင္လည္းမဟုတ္၊ ေတာင္ေအာက္ကရင္လည္းမဟုတ္တဲ့ ကတုန္ကရင္ကေျပာျပမဲ့ ကရင္အမ်ိဳးတို႔အေၾကာင္းေပါ့ေလ။
ကရင္လူမ်ိဳးေတြဟာ တိဘက္ျမန္မာစကားေျပာအုပ္စုထဲက လူမ်ိဳးစုတစ္ခုပါပဲ။ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲကို ေရွးဦးျမန္မာေတြဝင္ခဲ့တဲ့လမ္းေၾကာင္းကပဲ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္က ျမန္မာေတြနဲ႔မေရွးမေႏွာင္းမွာ ဝင္ေရာက္ခဲ့ၾကတယ္လို႔ သမိုင္းပညာရွင္ဆရာႀကီးေဒါက္တာသန္းထြန္းက ယူဆပါတယ္။ ကရင္လူမ်ိဳးေတြကေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္းသံုးေထာင္ေလာက္ထဲက ေရာက္ႏွင့္ခဲ့တာလို႔ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ယံုၾကည္ၾကတယ္။
မႏုသေဗဒပညာရွင္ေတြကေတာ့ ကရင္ေတြရဲ႕မူလေျမဟာ မြန္ဂိုလီးယားေဒသျဖစ္မယ္လို႔ ခန္႔မွန္းပါတယ္။ မြန္ဂို မ်ိဳးႏြယ္စုတစ္ခုဟာ ေရႊ႕ေျပာင္းရင္းက တိဘက္ေရာက္၊ ယူနန္ကုန္းျမင့္ကိုျဖတ္ၿပီး ျမန္မာျပည္ထဲကို ရွမ္းျပည္ဖက္က ဝင္လာတာလို႔ဆိုတယ္။ သူတို႔အယူအဆက ေဒါက္တာသန္းထြန္းခန္႔မွန္းတာနဲ႔တူေနတယ္။ ဝင္လာတဲ့ခုႏွစ္အေပၚမွာပဲ သေဘာမတူၾကတာ ေတြ႕ရတယ္။
ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ယံုၾကည္မႈအရေျပာရရင္ေတာ့ ကရင္တို႔ရဲ႕ဖခင္ႀကီး' ေထာ့မဲပ ' က စရလိမ့္မယ္။ ေထာ့မဲပအေဖႀကီးက ေတာဝက္ႀကီးတစ္ေကာင္ကို အမဲလိုက္ရင္းရခဲ့သတဲ့။ ေတာဝက္စြယ္ပိတ္ကို ေခါင္းဖီးတဲ့ဘီးလုပ္ၿပီးေဆာင္လိုက္တာ ဝက္စြယ္ရဲ႕ေမွာ္အစြမ္းေၾကာင့္အၿမဲႏုပ်ိဳသြားတယ္။ အသက္မႀကီးပဲႏုပ်ိဳေနရင္း မိသားစုေတြပြားလာလိုက္တာ မူရင္းေဒသမွာ ေနစရာေျမမက်န္ေတာ့ဘူး။ ဒါနဲ႔ပဲ ေနရာသစ္ရွာဖို႔ ထြက္လာၾကရတာ။ သဲေတြစီးဆင္းေနတဲ့ျမစ္ႀကီးကိုျဖတ္ခဲ့ရတာ မဆံုးႏိုင္ဘူးတဲ့။ အေဖေတြက အရင္ထြက္လာၿပီး အေမေတြကေနာက္မွထြက္လာၾကသတဲ့။ အေဖနဲ႔အတူပါသြားသူေတြက'စေကာ'၊ အေမနဲ႔အတူေနာက္ကလိုက္လာသူေတြက'ပိုး' ဆိုၿပီးကြဲသြားၾကတာတဲ့။ ကရင္စကားေျပာသူေတြထဲမွာ စေကာနဲ႔ပိုးက လူမ်ားစု။ လူနည္းစုက ဘြဲ၊ေဂခို၊ ေဂဘား၊ ပကူး၊ ဘရက္၊ ယင္းေဘာ္၊ ယင္းတလဲ၊ လထာ စကားေတြေျပာၾကတယ္။
႐ိုးရာအယူအဆအရ နတ္ကိုးကြယ္ၾကတယ္။ သာသနာျပဳသူေတြေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၊ ခရစ္ယာန္ေတြျဖစ္ကုန္တယ္။ေရွးေဟာင္းအယူအဆျဖစ္တဲ့ ရေသ့ကိုးကြယ္သူေတြလည္းရွိတယ္။ ဖိုးတေခတ္လိုအဖြဲ႕ေတြေပါ့။ ေျမျပန္႔ကရင္ေတြဟာပိုးကရင္၊ ေတာင္ေပၚကရင္က စေကာကရင္လို႔ အလြယ္မွတ္လည္းရတယ္။
ရွမ္းျပည္နယ္ထဲမွာအမ်ားစုေနထိုင္ၿပီးပဲခူးတိုင္းနဲ႔မြန္ျပည္နယ္မွာလည္းေနထိုင္ၾကတဲ့ပအို႔ဝ္လူမ်ိဳးစကားဟာလည္း ကရင္စကားမ်ိဳးကြဲတစ္ခုပါ။ ရွမ္းျပည္မွာေနၾကေပမဲ့ ရွမ္းမဟုတ္။ ကယားလို႔ေခၚတဲ့ ကယန္းေတြကလည္း မူလက ကရင္နီလို႔ေခၚခဲ့ၾကတဲ့ ကရင္မ်ိဳးကြဲတစ္ခုပါ။ သူတို႔ေတြအားလံုးဟာ မြန္ဂိုေဒသက စတင္ခဲ့ၾကၿပီး ေရၾကည္ရာမ်က္ႏုရာကို ေျပာင္းခဲ့ၾကရာက ျမန္မာျပည္ထဲေရာက္ခဲ့ၾကတဲ့ ကရင္လူမ်ိဳးစုေတြေပါ့။
က်ိဳက္ထီး႐ိုးဘုရားေရာက္ဖူးသူတိုင္းေရႊနန္းက်င္ကိုသိၾကမွာပါ။ က်ိဳက္ထီး႐ိုးသမိုင္းနဲ႔ဆက္စပ္ေနတဲ့ကရင္မေလးေပါ့။မယ္ျမန္မာဘြဲ႕ရ ေနာ္လြီဇာဗင္ဆင္က(Miss) ေတြရဲ႕ဖြားဖြားႀကီး။ မန္းဝင္းေမာင္ကေတာ့ သမၼတႀကီးေတြရဲ႕ဘိုးေအ။ ေစာဘဦးႀကီးဆိုတာလည္း တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္တို႔ရဲ႕ဖိုးဖိုးႀကီး။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္တီစမစ္တို႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေစာၾကာဒိုးတို႔ဆိုတာကလည္း တပ္ခ်ဳပ္တို႔၏အဘ။ ေရွးက ကရင္လူမ်ိဳးဆယ္လီေတြ အမ်ားႀကီး။
အမ်ိဳးေတြမို႔အခ်င္းခ်င္းေတြ ရန္ျဖစ္လိုက္ ျပန္ခ်စ္လိုက္။ အခုေတာ့KNU,DKBA ဖထီးေတြလည္း NCAႀကီးကို လက္မွတ္ထိုးၿပီးအပစ္ရပ္ေနပါၿပီ။ အမုန္းေတြသင္ပုန္းေခ်ႏိုင္ၾကပါေစလို႔ ဆုေတာင္းရင္း ကရင္တမတ္သားေမာင္လူေပရဲ႕ေဆာင္းပါးကို နိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္သားညီအကိုေမာင္ႏွမ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားအားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာၾကပါေစ။
ခ်စ္ျခင္းအားျဖင့္
ေမာင္လူေပ
No comments:
Post a Comment