Monday, September 18, 2017

အားလည္းနာတယ္(၆)

အားလည္းနာတယ္၊ ခင္လည္းခင္တယ္(၆)

အမ်ိဳးေတြျဖစ္တဲ့ ရခိုင္တို႔အေၾကာင္း

မေရးေတာ့ဘူးလို႔ပဲ။ သူငယ္ခ်င္းစက္ခ်ဳပ္က မေရးဘူးလားလို႔ ခ်က္ေဘာက္က ေမးလာတာနဲ႔ ေရးခ်င္စိတ္ျပန္ျဖစ္လာလို႔ ေရးၿပီဗ်ာ။

အမ်ိဳးတို႔ေရ။ ရခိုင္ေျမကဆူညံပူညံအသံေတြက ကမ႓ာအႏွ႕ံေရာက္ၿပီး ကုလအထိေျခဆန္႔လို႔ပါလား။ ကိုယ့္အမ်ိဳးေတြက ဒီပလိုေမစီတို႔ ေလာ္ဘီတို႔ဆိုတာ ခုမွမူႀကိဳအဆင့္နဲ႔လုပ္ေနတုန္းရယ္။ ဟိုဖက္က လုပ္ေနတာၾကာေပါ့။ သူတို႔ေတြရင္းထားတာေတြကလည္း ဘြဲ႕လြန္အဆင့္ေတာင္မကေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ထစ္ကနဲဆိုရင္ ဘယ္သူလြန္လြန္ ငပြႀကီးပဲ ျဖစ္ေနေတာ့တာ။

အမ်ိဳးေတြျဖစ္တဲ့ရခိုင္ေတြဆိုတာ ေမာင္လူေပတို႔နဲ႔မစိမ္းပါဘူး။ ျမန္မာစကားေျပာတဲ့ ျမန္မာမ်ိဳးကြဲတစ္ခုမဟုတ္လား။ သူတို႔က ေရွးေဟာင္းျမန္မာႀကီးေတြရဲ႕ စကားေတြ အသံေတြအတိုင္းေျပာၾကတယ္။ ကိုယ္ေတြရဲ႕စကားေတြက ေခတ္နဲ႔လိုက္ေျပာင္းေနတယ္။ တိဘက္တိုဘားမင္းစကားေျပာအုပ္စုထဲက ျမန္မာအုပ္စုတစ္ခုေပါ့။ ျမန္မာအမ်ားစုက ဧရာဝတီလြင္ျပင္ကို ဆင္းသြားခ်ိန္မွာ ဒီအုပ္စုက ရခိုင္ကမ္းေျမႇာင္ကို ဆယ္ရာစုေလာက္မွာဆင္းလာၿပီး အေျခခ်ေနၾကတယ္လို႔ သမိုင္းပညာရွင္ေတြက လက္ခံၾကတယ္။

ရခိုင္သမိုင္းအရကေတာ့ ဒီထက္ေစာပါသတဲ့။ ရခိုင္ျပည္ကို ခရစ္ေတာ္မေပၚမွီ ႏွစ္သံုးေထာင္ေက်ာ္(3325 BC)ထဲက တည္ခဲ့တာပါတဲ့။

ရခိုင္ျပည္ကို ေလးႀကိမ္တည္ခဲ့ၾကရတယ္။ ေအဒီေလးရာစုအထိ ဓညဝတီအျဖစ္တည္ရွိခဲ့တယ္။ ေအဒီကိုးရာစုအထိက ေဝသာလီျပည္။ ေအဒီဆယ့္ငါးရာစုအထိက ေလးၿမိဳ႕။ ေနာက္ဆံုးျဖစ္တဲ့ ေျမာက္ဦးကိုေတာ့ ေအဒီဆယ့္ငါးရာစုရဲ႕အစပိုင္း ၁၄၃၁ခုႏွစ္ကေန ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ရဲ႕ဘုရင္တစ္ပါးျဖစ္တဲ့ ဘိုးေတာ္ဘုရားရဲ႕သားေတာ္အိမ္ေရွ႕မင္းက သိမ္းပိုက္ခဲ့တဲ့ ၁၇၈၄ခုႏွစ္ ဆယ့္ရွစ္ရာစုထိ တည္တ့ံခဲ့တဲ့ မင္းေနျပည္တစ္ခုပါတဲ့။

ပထမသံုးၿမိဳ႕ျဖစ္တဲ့ ဓညဝတီ၊ ေဝသာလီ၊ ေလးၿမိဳ႕တို႔ရဲ႕ ၿမိဳ႕ကြက္ေဟာင္းေတြကို ယေန႔တိုင္ ေတြ႕ႏိုင္ေသးတယ္။ ကုလားတန္ျမစ္နဲ႔ေလးၿမိဳ႕ျမစ္ရဲ႕ၾကားမွာ ရွိၾကတယ္။ သကၠရာဇ္ေတြေျပာၾကတဲ့အခါမွသာ အျငင္းပြားၾကတာပါ။ ေမာင္လူေပက ေတြ႕သမွ်ေရးျပေနတာ။ ျငင္းခုန္မဲ့အထဲမပါ။

ေနာက္ဆံုးတည္ခဲ့တဲ့ေျမာက္ဦးဟာ ရခိုင္သမိုင္းမွာ အင္အားအေတာင့္ဆံုးနဲ႔ နယ္ေျမအင္အားအမ်ားဆံုးပါပဲ။ဒုတိယျမန္မာႏိုင္ငံတည္ ဘုရင့္ေနာင္မင္းႀကီးက ၁၅၈၁ခုႏွစ္မွာ နတ္ရြာစံေတာ့ သားေတာ္နႏၵဘုရင္ဆက္ၿပီးဆက္ခံရတယ္။ ဒီဘုရင္က မစြံလွ။ ျမန္မာပိုင္ခဲ့တဲ့နယ္ေတြဆံုးရံႈးသြားရတာ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ၁၅၉၉ မွာ ဟံသာဝတီေနျပည္ေတာ္ကိုရခိုင္မင္းျဖစ္တဲ့ မင္းရာဇာႀကီးက တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္လိုက္ၿပီး ေရႊနန္းေတာ္ႀကီးကို မီးတင္႐ွိဳ႕ခဲ့တဲ့အထိ ပါပဲ။

ဘုရင့္ေနာင္က ယိုးဒယားကိုဝင္တိုက္ၿပီး ဆင္ျဖဴေလးစီး၊ ရတနာအေျမာက္အမ်ား၊ လူေတြေထာင္ေသာင္းခ်ီၿပီး ဖမ္းဆီးေခၚလာခဲ့ဖူးတယ္။ ယိုးဒယားကပါလာတဲ့ ဆင္ျဖဴကိစၥေၾကာင့္ပဲ ရခိုင္က ပဲခူးနန္းေတာ္ကို ဝင္သိမ္းတယ္လို႔ ယူဆၾကတယ္။ ရခိုင္ဘုရင္က ဆင္ျဖဴရွင္ဘုရင္ဘြဲ႕ခံခ်င္ၾကတာတဲ့။ ျမန္မာပိုင္ျဖစ္ေနတဲ့ ယိုးဒယားဆင္ျဖဴႀကီးလည္း ရခိုင္ပါသြားေရာ။ (ခုေတာ့ရခိုင္ဆင္ျဖဴေတြက ျမန္မာျပည္ျပန္ေရာက္။) စၾကာၤမင္းရဲ႕ရတနာခုႏွစ္ပါးမွာ ဆင္ျဖဴက တစ္ပါးပါတယ္။ စၾကာၤမင္းျဖစ္ခ်င္တဲ့ေရာဂါက ဘုရင္တိုင္းမွာရွိၾကတယ္။ ရတနာခုႏွစ္ပါးမရွိရင္ေတာင္မွ တစ္ပါးရလည္းမနည္းေပါ့ေလ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ျမန္မာျပည္က အဘခ်ဳပ္ေတြက ဆင္ျဖဴ႐ူး႐ူးခဲ့ၾကတာေနမွာ။

ဒီေနရာမွာ စဥ္းစားမိတာေလးရွိရဲ႕။ ဆင္ျဖဴက စၾကာၤမင္းရဲ႕ရတနာခုႏွစ္ပါးထဲမွာ ပါတယ္ဆိုေပမဲ့ ဆင္ျဖဴေလးေကာင္ရွိတဲ့ ယိုးဒယားက ျမန္မာေတြတိုက္လို႔ပ်က္၊ ျမန္မာက ရခိုင္တိုက္လို႔ပ်က္၊ ရခိုင္လည္း ျမန္မာျပန္တိုက္လို႔ပ်က္နဲ႔ ပ်က္စီးၾကတာပဲေတြ႕ရတယ္။ စၾကာၤမင္းနဲ႔နည္းနည္းမွ မနီးစပ္ခဲ့ၾကဘူး။ ဟိႏၷဴအယူအဆေတြက ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္းျပည္ေတြထဲမွာ အေတာ္စိမ့္ဝင္ေနတာေတြ႕ရေတာ့ ဒီႏိုင္ငံေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာမျဖစ္ခင္မွာ ဟိႏၷဴအယူဝါဒေတြ လက္ခံခဲ့ၾကတယ္ဆိုတာ ထင္ရွားမေနဘူးလား။

ေျမာက္ဦးဟာ ဆန္ေရစပါးအလြန္ထြက္လို႔ ႏိုင္ငံျခားကို ဆန္ေတြပို႔ရတဲ့ ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕ႀကီးျဖစ္ေလေတာ့ ေပၚတူဂီ၊ဒတ္ခ်္၊ ျပင္သစ္ကုန္သည္ေတြ ဝင္ထြက္သြားလာခဲ့ရာၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးတစ္ခုမို႔ အလြန္စည္ကားေနမွာ ေတြးၾကည့္ရင္ သိသာပါတယ္။

ေျမာက္ဦးေခတ္ဘုရင္ေတြဟာ စစ္တေကာင္းနယ္တစ္ခုလံုးကိုပါသိမ္းပိုက္ႏိုင္ခဲ့တဲ့အထိ တန္ခိုးႀကီးခဲ့ၾကတာပါ။ မြတ္စလင္နယ္ေတြကိုအုပ္ခ်ဳပ္ရာမွာ အဆင္ေျပဖို႔အတြက္ မြတ္စလင္နာမည္နဲ႔ဘြဲ႕ေတြပါခံခဲ့ၾကေသးရဲ႕။ ယဥ္ေက်းမႈအႏုလက္ရာေတြေရာ ေၾကးေခတ္ကိုပါေစာေစာေရာက္ခဲ့တဲ့ရခိုင္သားေတြဟာ ေၾကးသြန္းအႏုလက္ရာလည္း အလြန္ထူးခၽြန္ၾကတယ္။ ျမန္မာေတြမန္းေလးေရာက္ရင္ မေရာက္မျဖစ္သြားဖူးရတဲ့ ဘုရားႀကီးလို႔ေခၚၾကတဲ့ မဟာမုနိေၾကးသြန္း႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီး ( ျမန္မာေတြက ျမတ္တစ္လံုးအပိုထည့္ထား) ကိုၾကည့္ရင္ သူတို႔ရဲ႕ေၾကးသြန္းပညာကိုခန္႔မွန္းႏိုင္ပါတယ္။

မဟာမုနိကို ဘုရားရွင္သက္ရွိထင္ရွားရွိခ်ိန္မွာ ဓညဝတီျပည္ကစႏၵသူရိယမင္း( ေနလမင္း ) ဆီႂကြလာလို႔တည္ခဲ့တာလို႔ အစဥ္အဆက္ယံုၾကည္ၾကတယ္။ အလြန္လည္း တန္ဖိုးထားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စစ္ႏိုင္သြားတဲ့ ျမန္မာတပ္က ေအာင္ပြဲခံအထိမ္းအမွတ္အေနနဲ႔ မန္းေလးဖက္ကိုယူေဆာင္သြားတဲ့အခါ ရခိုင္ေတြ ရင္ကြဲပက္လက္ျဖစ္ၾကရတာပါ။

ယူဆခ်က္တစ္ခုကေတာ့ ေျမာက္ဦးေခတ္ဦးမွာ ဒီဆင္းတုေတာ္ကို သြန္းခဲ့လို႔ ဘုရားႀကီးဟာ ေျမာက္ဦးနဲ႔မိုင္ႏွစ္ဆယ္အကြာမွာတည္ရွိခဲ့တာလို႔ ဆိုတယ္။ ေၾကးသြန္းလက္ရာဟာ ေျမာက္ဦးေခတ္ဦးပိုင္းလက္ရာေတြနဲ႔ဆင္တူပါသတဲ့။

ဘိုးေတာ္ဘုရားရဲ႕သားေတာ္အိမ္ေရွ႕မင္းသယ္သြားခဲ့တာ မဟာမုနိဘုရားႀကီးတစ္ခုတည္းမဟုတ္ပါ။ စစ္ႏိုင္ဘုရင္ေတြထံုးစံအတိုင္း မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္၊ မူးမတ္ေတြ၊ရဟန္းေတြ၊ ပညာသည္ေတြ ေထာင္ခ်ီၿပီးဖမ္းေခၚသြားခဲ့တာ။ ေၾကးသြန္းပညာရွင္ရခိုင္ေတြမန္းေလးေရာက္ၿပီး ျမန္မာေၾကးသြန္းအႏုလက္ရာေတြ ပိုမိုတိုးတက္လာမွာကေတာ့ ေမးဖို႔မလို။ ဘိုးေတာ္ဘုရားရဲ႕ ႀကီးေလးႀကီးကုသိုလ္ေတြထဲက မင္းကြန္းေခါင္းေလာင္းႀကီးသြန္းလုပ္ရာမွာလည္း ရခိုင္ေၾကးသြန္းပညာရွင္ေတြပါခဲ့တယ္လို႔ မွတ္သားဖူးတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ပဲ ဒုတိယျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ၿမိဳ႕ေတာ္ ဟံသာဝတီေနျပည္ေတာ္ကို ရခိုင္မင္းေတြဖ်က္လို႔ပ်က္ခဲ့ရသလို၊ ရခိုင္ျပည္ရဲ႕ေနာက္ဆံုးၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္တဲ့ ေျမာက္ဦးဟာလည္း ျမန္မာေတြဖ်က္လို႔ ပ်က္သံုးသြားၿပီး ရခိုင္မင္းဆက္ျပဳတ္၊ ျမန္မာေအာက္ေရာက္၊ ၁၈၂၆ ခု အဂၤလိပ္ျမန္မာပထမစစ္အၿပီးမွာ ရႏၲပိုစာခ်ဳပ္အရ အဂၤလိပ္ေအာက္ေရာက္၊ ၁၉၄၈မွာ လြတ္လပ္ေရးရေတာ့ ျမန္မာ့ျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္ အမ်ိဳးေတြ ျပန္ဆံုၾကရျပန္ေရာ။

အခုေျပာခဲ့တဲ့အေၾကာင္းေတြထဲမွာ ႐ိုဟင္ဂ်ာအေၾကာင္းမပါတာ သတိထားမိပါလိမ့္မယ္။ ဘယ္ပါမလဲ။ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ သမိုင္းမွာ ရွိမွမရွိခဲ့တာ။ အိနိၵယပိုင္ စစ္တေကာင္းနဲ႔ဆက္စပ္ေနတဲ့ဒီျပည္နယ္ထဲမွာ စစ္တေကာင္းသားတခ်ိဳ႕ ေနခဲ့ၾကမွာကေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ေထာင္ဂဏန္းေလာက္ေတာ့ရွိမယ္။ ေတာင္ေပၚသားေတြေပါ့။ ရခိုင္ျဖစ္လာမဲ့ေရွးျမန္မာအုပ္စုက အလံုးအရင္းနဲ႔ဝင္လာေတာ့ သူတို႔ေတြက ရခိုင္ဘုရင္လက္ေအာက္မွာ အမႈထမ္းတယ္။ ေနာက္ေတာ့ မန္းေလးေရာက္သြားၾကၿပီး ျမန္မာဘုရင္ေတြလက္ေအာက္မွာအမႈထမ္းၾကတယ္။ ဒီလူေတြဟာ မူလရခိုင္ျပည္မွာေနတဲ့ နယ္ခံေတြနဲ႔ယွဥ္ရင္ နည္းနည္းေလးပါ။ သူတို႔ေတြကို ကမာန္တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳထားတယ္။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕တိုင္းရင္းသားစာရင္းဝင္ မြတ္စလင္ေတြမို႔ သူတို႔က ျမန္မာမြတ္စလင္လို႔ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ေခၚၾကပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသား အစၥလာမ္ဘာသာကိုးကြယ္သူမ်ားေပါ့။

ျမန္မာမြတ္စလင္ေတြက ျမန္မာစိတ္အျပည့္။ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာလည္း ထင္ရွားတယ္။ ျမန္မာျပည္ကိုခ်စ္ၾကတယ္။ ဦးရာဇတ္၊ ဦးရာရွစ္၊ ပထမဆံုးတကသ ဥကၠဌကိုထြန္းစိန္၊ သမိုင္းပညာရွင္ဗိုလ္မႉးဗရွင္တို႔ကစၿပီး ဦးကိုနီ၊ ကိုျမေအးတို႔အဆံုး အမ်ားႀကီးပဲ။

ေမာင္ေတာဖက္မွာ ျပသနာရွာေနတဲ့ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္ကေနဝင္လာၾကတဲ့ အေထာက္အထားမဲ့ ဘဂၤလားလူမ်ိဳးေတြပါပဲ။ ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြက အာရပ္အႏြယ္ေတြဆိုၿပီး ေျပာေနၾကတယ္။ သူတို႔႐ုပ္ရည္ေတြၾကည့္ရင္ အာရပ္လား၊ ဘဂၤလားလူမ်ိဳးလားအသိသာႀကီးပါ။ အာရပ္ေတြကခ်မ္းသာၾကေတာ့ ေငြခ်ဴေကာင္းေအာင္ လုပ္ျပတဲ့သေဘာေပ့ါ။

သမိုင္းပညာရွင္ေတြ ဘာသာေဗဒပညာရွင္ေတြ ေလ့လာခ်က္ေတြအရလည္း ခိုင္လံုတဲ့သမိုင္းအေထာက္အထားမေတြ႕ရပါလို႔ဆိုတယ္။ ျပင္သစ္ပညာရွင္ Jacques Leider ကဆိုရင္ " ဒီေလာက္မ်ားတဲ့မြတ္စလင္ေတြကိုၾကည့္တာနဲ႔ သူတို႔ေတြဟာ ဘဂၤလားကေနဝင္လာသူေတြဆိုတာသိသာေနတာပဲ။ ဒီလူေတြရဲ႕ ဘိုးေဘးေတြကိုယ္တိုင္လည္း ၁၉၉၀ ႏွစ္ဆန္းေလာက္အထိ ဘဂါၤလီမဟုတ္ဘူးလို႔ မျငင္းခဲ့ၾကပါဘူး။ အဂၤလိပ္မွတ္တမ္းေတြအရလည္း သိန္းခ်ီၿပီး သြင္းလာတဲ့ သူတို႔ေတြကို စစ္တေကာင္းသားေတြလို႔ပဲ မွတ္သားထားခဲ့ပါတယ္။ " လို႔ ဆိုထားတယ္။

Chris Lewa နဲ႔ Andrew Selth တို႔ကလည္း " ႐ိုဟင္ဂ်ာေတြဟာ ေတာင္ပိုင္းဘဂၤလားနယ္သားေတြပါ။" တဲ့။

Christina Fink လို Anthropologist ေတြကိုယ္တိုင္ကလည္း " ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ မ်ိဳးႏြယ္စုမဟုတ္ပဲ ႏိုင္ငံေရးကစားကြက္သာျဖစ္တယ္။ " လို႔ ေရးထားတာဖတ္ရတယ္။ ပညာရွင္ေတြဆိုတာ အေထာက္အထားမခိုင္လံုရင္ အမွန္လို႔မယူဆၾကဘူး။ ပံုျပင္ေတြေျပာၿပီး လူသန္းခ်ီ ႐ိုဟင္ဂ်ာတိုင္းရင္းသားျဖစ္ခ်င္ၾကတာဟာ အေတာ္လြဲမွားမႈတစ္ခု၊ ႏိုင္ငံေရးဘာသာေရး ကစားကြက္တစ္ခုထက္မပိုဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။

အိနိၵယလက္ေအာက္အစပိုင္းမွာေသာင္းခ်ီ၊ ေနာက္ပိုင္းမွာသိန္းခ်ီ ေရာက္လာၾကသူေတြက ခုေတာ့  သန္းခ်ီေနၿပီ။ ရခိုင္ျပည္နယ္ရဲ႕သံုးပံုတစ္ပံု၊ ရခိုင္ေျမာက္ဖ်ားရဲ႕ ကိုးဆယ္ရာႏႈန္းေက်ာ္ ရွိေနၾကၿပီ။ အဂၤလိပ္ေတြဆုပ္ခြာတဲ့အခ်ိန္မွာ ကိုယ္ပိုင္ျပည္နယ္ေပးမယ္ဆိုၿပီး လက္နက္တပ္ေပးခဲ့ ရန္တိုက္ေပးခဲ့တဲ့မီးစကေန မူဂ်ာဟစ္သူပုန္ေတြျဖစ္လာ။ သူတို႔သတ္လို႔ ရခိုင္ေတြေသာင္းခ်ီေသၾက။ မဆလေခတ္မွာ နဂါးမင္းစစ္ဆင္ေရးနဲ႔တိုက္ထုတ္။ ဟသာၤစီမံခ်က္နဲ႔ျပန္လက္ခံခဲ့ရ။ ႐ိုဟင္ဂ်ာ အစၥလာမ္မစ္တပ္ဦးဆိုၿပီး ၁၉၇၂ေလာက္ကေန သကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ ေလာက္အထိပုန္ကန္။ ခုေနာက္ဆံုးေပၚ အာဆာဆိုတဲ့ အဖြဲ႕ေတြအထိ ေသာင္းၾကမ္းေနၾကတုန္း။

အမ်ားစုေသာ ဘဂါၤလီေတြက ေအးခ်မ္းစြာေနလိုသူေတြပါ။ ဖိႏွိပ္မႈေတြ၊ လူတန္းစားခြဲမႈေတြ၊ က်ပ္တည္းမႈေတြ၊ ဘာသာေရးမွိုင္းေတြေအာက္မွာ လူတခ်ိဳ႕က ေသာင္းၾကမ္းၾကတာ။ ဒီေဒသမွာ လူေျခာက္သိန္းရွိေတာ့ ၂%ပဲေသာင္းၾကမ္းဦးေတာ့ တစ္ေသာင္းႏွစ္ေထာင္ပဲ။ အခုအာဆာလည္း ဒီ၂%ထဲကေပါ့။ သူတို႔ေၾကာင့္ က်န္တဲ့ ၉၈% ဒုကၡေရာက္။ သူတို႔နဲ႔မေပါင္းရင္ အခ်င္းခ်င္းလည္း သတ္မွာ။ ေဒသခံတပ္ကိုလည္းေၾကာက္ရ။ ဒီေတာ့ တဝက္ေလာက္က ဘဂၤလားကိုေျပးၾကေရာ။

အျပင္လူေတြက ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုၿပီးေျမႇာက္ေပးတာကို အဟုတ္ထင္ၿပီး ေသာင္းၾကမ္းမႈႀကီးျဖစ္ေတာ့ သာမန္႐ိုးသားစြာေနလိုၾကတဲ့ ဘဂၤလားႏြယ္ဖြား ဘဂၤါလီေတြ၊ ေဒသခံေတြ အားလံုးဒုကၡေရာက္ၾကတာကလြဲၿပီး ေကာင္းမႈျဖစ္လာစရာမျမင္ေသး။ မဆလေခတ္တေလွ်ာက္လံုး ဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ အက်င့္ပ်က္မႈေတြေၾကာင့္ ႏိုင္ငံသားရသြားခဲ့သူသိန္းခ်ီေသာ ျမန္မာျပည္မထဲမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ သူတို႔အႏြယ္ဝင္ေတြကေတာ့ ႐ိုး႐ိုးသားသား ေအးခ်မ္းစြာေနထိုင္စားေသာက္ေနၾကသူေတြအမ်ားစုပါ။ စံုးျပဴးအနည္းငယ္ရွိေပမဲ့ အခ်င္းခ်င္းထိမ္းႏိုင္ၾကပါတယ္။ ျမန္မာေတြကလည္း ျမန္မာစံုးျပဴးေတြကို ျပန္ထိမ္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျပည္မမွာ ဒီေန႔အထိ ျပသနာႀကီးႀကီးမားမား (၂၀၁၂ကလို) မျဖစ္တာပဲလို႔ယူဆပါတယ္။

စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္ရဲ႕ ျပစ္ထားမႈခံခဲ့ရတဲ့ျပည္နယ္မို႔ အားလံုးမဟုတ္ရင္ေတာင္ နယ္ခံအမ်ားစုက ျမန္မာကိုမုန္းၾကတယ္။ တကယ္ကေတာ့ ျမန္မာလူမ်ိဳးနဲ႔မဆိုင္။ အာဏာရွင္ စစ္အစိုးရဆိုတာ သူတို႔ကိုေထာက္ခံရင္ ဘယ္သူမဆိုအခြင့္အေရးရၿပီး မေထာက္ခံရင္ နွိပ္ကြပ္တာပါပဲ။ ျပည္နယ္ျပည္မ မခြဲပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္း အနည္းစုေသာ အထာနပ္ေသာ စစ္အာဏာရွင္ေတြဆီမွာ ဝင္ထြက္တတ္တဲ့ ဘဂါၤလီေတြက အရမ္းခ်မ္းသာၾကတယ္။ စီးပြားေရးေတြ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ႏိုင္တယ္။ ဒါကို ေဒသခံေတြက မေၾကနပ္။ ဒီလိုနဲ႔ အမုန္းစစ္ပြဲေတြ ႏႊဲေနၾကတာေပါ့။

အန္တီေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ေနထိုင္မႈအေထာက္အထားေတြျပႏိုင္ရင္ ျပန္လက္ခံမယ္၊ ဥပေဒနဲ႔အညီ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ေပးမယ္လို႔ အာမခံထားၿပီ။ ေကာ္မရွင္အသီးသီးလည္းဖြဲ႕ၿပီးၿပီ။ ဒီအခြင့္အေရးကို ႏွစ္ဖက္လံုးက အမိအရလက္ခံၾကဖို႔ပဲလိုေတာ့တယ္။

သံုးပံုတပံုေသာလူေတြထဲက ေအးခ်မ္းစြာအတူတကြေနလိုၾကတဲ့ဘဂၤါလီေတြကို ႏိုင္ငံသားဥပေဒအရစီစစ္ၿပီးခြင့္ျပဳမႈကို အမ်ိဳးရခိုင္ေတြက လက္ခံဖို႔လိုသလို၊ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့မျဖစ္ႏိုင္တဲ့ေတာင္းဆိုမႈကိုစြန္႔ၿပီး ႏိုငိငံသားျဖစ္မႈစီစစ္ေရးကို ပူးေပါင္းပါဝင္ၿပီး ေအးခ်မ္းစြာအတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရးကို ဘဂါၤလီေတြဖက္ကလည္း လက္ခံဖို႔လိုပါတယ္။ ေနထိုင္ၾကတဲ့ႏိုင္ငံအစိုးရရဲ႕ တည္ဆဲဥပေဒေတြကို ႏွစ္ဖက္လံုးက ေလးစားဖို႔လိုပါတယ္။

ဒီလိုမွမဟုတ္ပဲ ျမန္မာတပ္ထြက္သြားတို႔ ႐ိုဟင္ဂ်ာလူမ်ိဳးပဲေပးတို႔ ဆက္လုပ္ေနၾကဦးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ရခိုင္ေျမဟာ ေအးခ်မ္းလာဖို႔ မျမင္ေသးပါဘူးဗ်ာ။

ျမန္မာျပည္သားေတြ အမ်ိဳးေတြ ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ႕ၾကပါေစ။

ခ်စ္ျခင္းအားျဖင့္

ေမာင္လူေပ

( ေမာရစ္ေကာလစ္ရဲ႕စာအုပ္ကို ဦးလွဒင္ဘာသာျပန္တဲ့ ရတနာေရႊေျမ၊ အင္တာနက္ေပၚမွာ ရွာေတြ႕သမွ် ပညာရွင္ေတြေရးသားခ်က္ေတြကို ခရက္ဒစ္ေပးပါတယ္။)

No comments:

Post a Comment